ایندرس هاورز, ترانسمیتر, ترمومتر, دماسنج, فشار سنج

شرکت ایندرس هاورز

شرکت ایندرس هاورز (Endress+Hauser)، شرکتی مستقر در سوئیس است که در زمینه‌ی تولید ابزار و دستگاه‌های صنعتی برای اتوماسیون سازی فرایندهای دقیق در بازار ابزارآلات بسیار سرآمد و نامی است. این دستگاه‌های تولیدی توسط شرکت ایندرس هاورز برای اندازه‌گیری سطح، جریان، چگالی، فشار و دما کاربرد دارند؛ البته زمینه تخصصی‌تر برای محصولات این شرکت ابزاری برای اندازه‌گیری نشانگرهای مربوط به کیفیت آب مثل اسیدیته، ORP، رسانایی آب، مقدار اکسیژن موجود و شفافیت آن است و تولید ابزارهایی کاربردی در راستای استفاده در شرایط سخت مثل حرارت یا فشار بالا در دستور کار شرکت ایندرس هاورز دیده می‌شود.

شرکت ایندرس هاورز توسط یک مهندس سوئیسی Georg Endress و یک بانکدار فرانسوی Ludwig Hauser در سال ۱۹۵۳ پایه‌گذاری شد و نام شرکت ایندرس هاورز Endress+Hauser از کنار هم قرارگیری نام‌های خانوادگی آنها تشکیل شد.

شرکت ایندرس هاورز امروزه از مطرح‌ترین تولیدکنندگان ابزارآلات در دنیاست و بیشتر از صدها نمایندگی دارد. دستگاه‌های تولید شده در شرکت ایندرس هاورز را می‌توان در بازار ایران در سایت‌های گوناگون برای خرید آنلاین پیدا کرد ولی متأسفانه نمایندگی رسمی شرکت ایندرس هاورز در ایران نمایندگی رسمی ندارد. برای دسترسی به کاتالوگ و لیست قیمت محصولات می‌توان به سایت معتبر مراجعه کرد.

در ادامه به‌طورکلی به معرفی دستگاه‌های تولیدی شرکت ایندرس هاورز می‌پردازیم؛ این شرکت در تمامی محصولات خود ویژگی‌هایی منحصربه‌فرد و متفاوت طراحی نموده است و به این وسیله بر رقبای خود پیشی می‌گیرد:

ترانسمیتور دما شرکت ایندرس هاورز:

ترانسمیتور دما یک وظیفه اصلی دارد آن هم اندازه‌گیری دما توسط سنسورهایش و انتقال نتایج به بخش کنترل است. سنسور اندازه‌گیری دما در مدل‌های مختلف تفاوت‌های بسیاری دارند. نتیجه‌گیری دقیق و منعطف دما توسط تولیدات شرکت اندرسون هاورز آنها را متمایز از انواع دیگر می‌کند. اگر نسبت به سنسورهای استفاده شده در ترانسمیتر تمپرچر تقسیم کنیم دو نوع: RTD و tc را مشاهده می‌کنیم؛ مدل RTD که مخفف اصطلاح Resistance temperature detectors است. نحوه تغییرات مقاومت الکتریکی را با توجه به تغییرات دما گزارش می‌کنند و برای اندازه‌گیری دما بین ۲۰۰ تا ۶۰۰ درجه سانتی‌گراد استفاده می‌شود.

ترانسمیتور دما TC از ترموکوپل‌ها استفاده می‌کنند یعنی دو قطعه فلز متفاوت به یکدیگر از یک نقطه متصل می‌شوند، تغییرات دما باعث تغییر شرایط الکتریکی آن دو فلز می‌شود و حالت ترموالکتریک ایجاد می‌شود، این شرایط باعث تولید جریان الکتریکی می‌شود که به اتاق کنترل به شکل دیتاهای قابل تشخیص منتقل می‌شوند. این نوع برای محدوده دمایی صفر تا ۱۸۰۰ درجه سانتیگراد سریع‌ترین و دقیق‌ترین نتیجه را اعلام می‌کند.

ترانسمیتر دما ایندرس هاورز

برای مدل‌های موجود در بازار که توسط شرکت اندرسون هاورز تولید شده‌اند موارد زیر را خواهیم داشت:

ترانسمیتر دما شرکت ایندرس هاورز مدل TMT82 : از هر دو نوع سنسور معرفی شده در مدل ۸۲ استفاده می‌شود؛ به شکل مقاومتی و ترموکوپل کاربرد دارند به همین خاطر گستره دمایی که می‌توانند پوشش دهند بالاست. مزیت این مدل از شرکت اندرسون هاورز نسبت به مابقی ترانسمیترهای دمایی، کوچک بودن و نصب راحت آن است.

ترانسمیتر دما شرکت ایندرس هاورز مدل TMT 182 : به مدت طولانی سالم می‌ماند و عمر بلند مدت مفید بالایی دارد. بیشترین آمپر خروجی قابل‌تحمل برایشان بین ۴ تا ۲۰ میلی‌آمپر می‌تواند باشد. طراحی کوچک این مدل از سنسورهای شرکت ایندرس هاورز آنها را برای استفاده در صنایع سطحی گوناگون مناسب‌ترین گزینه کرده است.

ترانسمیتر دما شرکت ایندرس هاورز مدل TMT181: شدت خروجی جریان برای این مدل هم بین۴ تا ۲۰ میلی آمپر است.

ترانسمیتور فشار شرکت ایندرس هاورز:

(pressure transmitter endress hauser) وسیله‌ای است که با حفظ ایمنی برای اندازه‌گیری فشار داخل مخازن و سیستم‌های بسته بکار می‌رود و بعد از اندازه‌گیری اطلاعات را به شکل دقیق و واضحی گزارش می‌دهد. شرکت ایندرس هاورز انواع گوناگونی از فشارسنج دارند که هریک مناسب برای اندازه‌گیری محدوده مشخصی از فشار است.

ترانسمیتور فشار شرکت ایندرس هاورز

نحوه کار ترانسمیتور فشار شرکت ایندرس هاورز:

 سه مرحله را شاهد خواهیم بود: اندازه‌گیری، تبدیل اطلاعات و گزارش اطلاعات به‌دست‌آمده.

غالب مدل‌ها سنسورهای خازنی و یا انواع دیگر سنسور استفاده می‌کنند. در بعضی مدل‌ها از دیافراگمی هم استفاده شده است که تغییر فشار باعث تغییر شرایط قرارگیری دیافراگم می‌شود که توسط یک مبدل اندازه‌گیری می‌شود و گزارش داده می‌شود. دو مدل از ترنسمیتورهای شرکت اندیس هاورز که بیشترین کارآمدی را در صنعت دارند معرفی خواهیم کرد:

ترانسمیتور فشار شرکت اندیس هاورز مدل PMC71 :

سنسور خازنی بدون روغن در این مدل از محصولات شرکت اندیس هاورز استفاده شده است که کیفیت بسیار خوبی در اندازه‌گیری فشار به نمایش گذاشته است و البته شایان ذکر است که برای اندازه‌گیری‌های غیرمستقیم سطح و حجم سیالات مختلف کاربرد دارد.

ترانسمیتور فشار شرکت اندیس هاورز مدل PMC۱۳۱ :

سنسور سرامیکی خازنی بدون روغن را در این نمونه هم می‌بینیم و اندازه این مدل بسیار کوچک است پس برای نصب در تمام صنایع بسیار کاربردی است. بدنه این مدل چدنی است و آلیاژ فولاد مصرف شده طول عمر محصول را در برابر خوردگی بالا می‌برد. این محصول شرکت ایندرس هاورز محدوده فشار خلأ تا ۴۰۰barr را پوشش می‌دهد. می‌توان گفت تنها نقطه ضعف این نوع عدم وجود نمایشگر دیجیتالی در آن است.

دیافراگم استفاده شده در این مدل فلزی است و در قسمت فوقانی مجموعه نصب می‌گردد.

برای خرید ترانسمیتور فشار شرکت اندیس هاورز، حتماً محاسبات دقیقی از حداکثر و حداقل فشار در سیستم داشته باشید و مدل ترانسمیتور را برای آن بر اساس فشار مجموعه انتخاب کنید.

فلومتر شرکت ایندرس هاورز:

فلومتر شرکت ایندرس هاورز، ابزاری برای اندازه‌گیری و گزارش جریان عبوری و البته انجام محاسبات غیرمستقیم جریان‌های ورودی و خروجی است. شرکت ایندرس هاورز، بسیار مطرح و نامدار است در بازار ابزارآلات دقیق و ۶ مدل متفاوت فلومتر تولید کرده است. اندازه‌گیری جریان در این فلومترها به روش‌های گوناگون انجام می‌شود.

فلومتر شرکت ایندرس هاورز وسیله اندازه‌گیری شدت جریان سیالات گوناگونی همچون مایعات با وجود ویژگی خورندگی است که در حوزه‌های گوناگون صنعتی همچون پالایشگاهی کاربرد دارد.

نکته قابل توجه این است که شرکت ایندرس هاورز علاوه بر حفظ کیفیت دستگاه‌های تولیدی‌اش، بسیار به امنیت و سیستم ایمنی آنها توجه می‌کند. با وجود این موضوع فلومتر شرکت ایندرس هاورز بهترین گزینه موجود در بازار در صنایع است (عدم نشت گاز، مواد سمی و…).

در فلومترهای شرکت ایندرس هاورز روش‌های الکترومغناطیسی، روش‌های التراسونیک یا روش‌هایی مانند ورتکس استفاده می‌شود. اطلاعات به‌دست‌آمده در قسمت حسگر فلومتر با استفاده از یک مبدل تبدیل به داده‌های دیجیتال و واضح می‌شوند که در صفحه نمایش فلومتر شرکت ایندرس هاورز آن‌ها را دید. گاهی هم از سیستم‌های عقربه‌ای و آنالوگ استفاده می‌شود که تنها نوع مبدل آنها تغییر می‌کند و تغییری در نتایج گزارش شده ایجاد نمی‌شود.

فلومتر شرکت ایندرس هاورز

در ادامه به بسیاری انواع گوناگون فلومتر شرکت ایندرس هاورز موجود در بازار می‌پردازیم:

فلومتر کوریولیس شرکت ایندرس هاورز:

در این فلومتر از روش کوریولیس برای اندازه‌گیری شدت جریان استفاده می‌شود. حجم و مقدار دقیق سیال ورودی به سیستم و مقدار خروجی را این فلومتر شرکت ایندرس هاورز به ما می‌گوید. دقت اندازه‌گیری این دستگاه یک صدم درصد است و این مقدار در مقایسه با رقبای مربوط به‌اندازه گیری شدت جریان بسیار عالی است.

فلومتر الکترومغناطیس شرکت ایندرس هاورز:

بیشتر از نیم‌قرن است که این نوع فلومتر تولیدی شرکت ایندرس هاورز در بازار صنعتی به فروش می‌رسد و بسیاری برندها را از میدان حذف نموده است. این دستگاه در مجاورت همه سیالات رسانا برای مثال اسیدها، بازها و.. بیشترین کاربرد را دارد. شدت جریان سیال و حرکت سیال و سطح سیال را در مخزن اندازه‌گیری می‌کند. طول عمر بسیار خوبی دارد چرا که بدنه چدنی شاکله اصلی فلومتر الکترومغناطیس شرکت ایندرس هاورز را تشکیل داده است.

فلومتر ورتکس شرکت ایندرس هاورز:

از این مدل در غالب صنایع برای اندازه‌گیری حجم سیال‌هایی همچون مایعات، بخارات و.. استفاده می‌شود؛ در صنایع پتروشیمی و سیستم‌های تولید بخار بسیار کاربردی است. فلومتر ورتکس شرکت ایندرس هاورز را می‌توان بهترین گزینه در حوزه مخازن تحت‌فشار و البته شرایط خورنده معرفی کرد و برای محدوده دمای بین -۲۰۰ تا ۴۰۰ سیلیوس کاملاً کارا است.

فلومتر اختلاف فشار شرکت ایندرس هاورز:

از سنسورهای فشار پیزوالکتریک در این مدل استفاده می‌شود؛ غشای ممبران فلزی (یا دیافراگم منعطف) در این نوع موجود است. البته بعضی مدل‌های محدود هم از غشای سیلیکونی استفاده کرده‌اند. محدوده دمایی -۷۰ تا ۴۰۰ سیلیوس در فلومتر اختلاف فشار شرکت ایندرس هاورز تحت پوشش قرار می‌گیرد.

فلومتر حرارتی شرکت ایندرس هاورز:

این فلومتر برای اندازه‌گیری مستقیم شدت جریان جرمی در گازهای صنعتی در حالتی که تحت فشار، متراکم هستند و همچنین سیالات مایع بکار می‌رود. گزارش‌های به دست آمده از این دستگاه برای صنایعی که در آنها جرم اهمیت دارد بسیار کارآمد است.

اساس کار این فلومتر از شرکت ایندرس هاورز بر مبنای انتقال حرارت از محیط گرم به محیط سرد است؛ تغییر حرارت معیار بسیار خوبی برای بیان شدت جریان عبوری است.

ترانسمیتور سطح شرکت ایندرس هاورز:

این ابزار برای بررسی و کنترل وضعیت سیالات و جامدات پودری در مخزن ساخته شده است؛ با توجه به نقطه‌ای استاندارد این سنجش انجام می‌گیرد و در ضمن اغلب این دستگاه به دیگر ابزار و مخازن می‌توانند متصل شوند.

لول ترانسمیتور در سیال‌های گوناگون به روش‌های مختلف به کار می‌رود؛ به همین دلیل انواع مختلفی از لول ترانزیستور توسط شرکت ایندرس هاورز ساخته شده است.

ترانسمیتر سطح راداری شرکت ایندرس هاورز:

اساس عملکرد این گروه از لول ترانسمیتر شرکت ایندرس هاورز بر مبنای ورود امواج رادیویی به داخل مخزن است و در این نوع دستگاه بالای مخزن نصب می‌شود. سرعت تابش و بازتابش امواج تایین کننده سطح محتوای مخزن است.

ترانسمیتور سطح شرکت ایندرس هاورز

ترانسمیتر سطح آلتروسونیک شرکت ایندرس هاورز:

در این دستگاه اختصاصاً امواج اولتراسونیک استفاده می‌شوند و سرعت رفت و برگشت این امواج توسط دستگاه تولیدی توسط شرکت ایندرس هاورز تحلیل می‌شوند و گزارش نهایی سطح دقیق را به ما نشان می‌دهد.

ترانسمیتر سطح خازنی شرکت ایندرس هاورز:

به طور ویژه برای سنجش سطح سیالاتی که می‌توانند دی‌الکتریک باشند استفاده می‌شوند. اگر سطح سیال گسترده باشد جریان بیشتری در آن سیال ذخیره می‌گردد و بالعکس.

ترانسمیتر سطح مغناطیسی شرکت ایندرس هاورز:

اندازه‌گیری در این نوع بر اساس قراردادن یک شیء کوچک مغناطیسی روی سیال به شکل شناور است؛ قسمت بالای مخزن حسگری تعبیه شده است تا محل قرارگیری شی شناسایی می‌شود و سطح را گزارش می‌دهد.

ترانسمیتر سطح هیدرواستاتیک شرکت ایندرس هاورز:

این دستگاه ساخته شده توسط شرکت ایندرس هاورز برای سیالات با توانایی هیدرواستاتیک بکار می‌رود (مایعات و جامدات پودری).

ترانسمیتر سطح ماکروویو شرکت ایندرس هاورز:

این لول ترانسمیتر از امواج ماکروویو برای شناسایی سطح استفاده می‌کند.

همیشه به یاد داشته باشید پیش از خرید هر نوع دستگاه، سیستم خود و نیازهایتان را به طور کامل شناسایی کنید و باتوجه‌به آن از متخصصان مشورت گرفته و از شرکت ایندرس هاورز خرید خود را انجام دهید.

0 Shares

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.