ترانسمیتر, فشار سنج

پرشر سوئیچ چیست و چه کاربردی دارد؟

اگر به دنبال اطلاعاتی درباره‌ی پرشر سوئیچ هستید و می‌خواهید با کاربردها و عملکرد آن، آشنا شوید، خواندن این مقاله‌ی کاربردی و مفید را از دست ندهید. در این مقاله مطالبی را توضیح می‌دهیم که در نهایت با خواندن آن‌ها، پاسخ تمامی پرسش‌های خود را خواهید گرفت.

برای آن که از بخش‌های یک چرخه تبرید محافظت شود، لازم است که از تجهیزات خاصی استفاده شود. ما در این مقاله در مورد یکی از مهم‌ترین تجهیزات که به آن نیاز است، صحبت خواهیم کرد. در این مقاله قصد داریم پرشر سوئیچ را به طور کامل خدمت شما عزیزان معرفی کرده و در رابطه با انواع آن، عملکرد آن و کاربردهای آن مطالبی را در اختیار شما عزیزان قرار دهیم. بنابراین اگر می‌خواهید این تجهیز مهم و کاربردیرا بشناسید، تا پایان این مقاله همراه ما باشید تا به طور کامل با این ابزار و عملکرد آن، آشنا شوید.

همه ی آن چه باید در مورد پرشر سوئیچ بدانید

در این بخش ابتدا به معرفی کامل این تجهیز می‌پردازیم و پس از آن، انواع آن را خدمت شما عزیزان معرفی می‌کنیم.

جهت کنترل فشار در سیستم‌های پنوماتیک و هیدرولیک نیاز به کنترل الکتریکی می‌باشد و از این رو لازم است از تجهیزات دقیقی استفاده شود. به بیان دیگر زمانی که فشار به یک حد مشخصی برسد، وظیفه‌ی این تجهیز مهم این است که سیستم را قطع و یا وصل کند. این کار باعث می‌شود به تجعیزات مختلف سیستم همچون کمپرسور، آسیبی وارد نشود. اگر بخواهیم واضح‌تر صحبت کنیم، باید بگوییم که پرشر سوئیچ در واقع یک کلید است و در زمانی که فشار مایع یا گاز به یک حد مشخصی می‌رسد، باعث می‌شود که مدار الکتریکی قطع و یا وصل شود. در ادامه‌ی مقاله انواع این کلید را خدمت شما عزیزان معرفی خواهیم کرد.

تجهیزی مهم در کنترل فشار

آشنایی با انواع پرشر سوئیچ

در کل باید بگوییم که دو نوع از آن‌ها وجود دارد: حالت جامد و الکترومکانیکی. سوئیچ‌هایی که از نوع الکترومکانیکی هستند، جهت اندازه‌گیری فشار از انواع مختلفی از سنسورها استفاده می‌کنند. لازم است بدانید که بسته به ویژگی‌هایی که هر کدام از این سنسورها دارد، محدوده‌ی عملکرد سوئیچ‌ها مشخص می‌شود. برخی از این مدل‌ها عبارت‌اند از:

دیافراگمی: در این نوع جهت فعال‌سازی سوئیچ، از یک دیافراگم فلزی استفاده می‌شود. سوئیچ‌هایی از این نوق تا فشار ۱۰ اتمسفر کارایی دارند و خطای آن‌ها مساوی با ۰.۵ درصد می‌باشد. این مدل نقطه ضعف‌هایی هم دارد و آن هم این است که در یک زمان مشخص، می‌تواند پاسخگوی تعداد کمی از چرخه‌ها باشد.

لوله بوردونی: در این نوع از پرشر سوئیچ، برای تشخیص تغییرات فشار، از لوله بوردونی استفاده می‌شود. لوله بوردونی در واقع یک لوله‌ی فلزی است که به شکل بیضی خمیده می‌باشد و در صورتی که فشار افزایش پیدا کند، این لوله باز شده و بر عکس اگر فشار کاهش پیدا کند، حرکت لوله به سمت داخل می‌شود. سوئیچ‌های بوردونی محدوده‌ی کاری بین ۳.۵ تا ۱۲۰ مگاپاسکال دارند و خطای آن‌ها مساوی با ۰.۵ درصد می‌باشد. همانندسوئیچ‌های دیافراگمی، نرخ چرخه‌ی این مدل نیز پایین است.

در ادامه انواع دیگری از پرشرها را معرفی می‌کنیم.


انواع پرشر سوئیج

آشنایی با انواع دیگری از پرشرها

پیستونی: از یک پیستون که به وسیله‌ی اورینگ، آب بندی شده است در این نوع از سوئیچ استفاده می‌شود. زمانی که به یک فنر فشار وارد می‌شود، حرکت زبانه‌ی سوئیچ آغاز می‌شود. این مدل از سوئیچ‌ها قادرند تا فشار ۸۰ مگاپاسکال کار کنند و خطای آن‌ها نیز تقریبا برابر با ۲ درصد می‌باشد.

پیستونی _ دیافراگمی: از یک دیافراگم الاستومتری در این نوع از کنترلر استفاده می‌شود و موجب می‌شود که پیستون حرکت کند. همچنین زبانه‌ی سوئیچ توسط این پیستون حرکت داده می‌شود. از فشار خلأ محدوده‌ی کاری این نوع از پرشر سوئیچ آغاز شده و تا ۱۱ مگاپاسکال ادامه دارد. خطای آن نیز برابر با ۲ درصد می‌باشد.

سالید استیت (حالت جامد): اولین سوئیچ از نوه سالید استیت در سال ۱۹۸۰ معرفی شد. سالید استیت ترکیبی از یک ترایاک و یک کرنش سنج می‌باشد. سوئیچ‌هایی که از نوع حالت جامد هستند، امروزه یک تا چهار نقطه‌ی سوئیچ متفاوت دارند و می‌توان آن‌ها را برنامه‌ریزی کرد. خروجی آن‌ها می‌تواند به صورت سیگنال آنالوگ یا دیجیتال باشد و یک صفحه‌ی نمایشگر نیز بر روی آن‌ها قرار گرفته است.

آشنایی با عملکرد پرشر سوئیچ

اکنون که با پرشرها آشنا شده‌اید و انواع آن را شناختید، لازم است در رابطه با عملکرد آن‌ها نیز مطالبی را بیان کنیم. در این بخش در رابطه با عملکرد آن‌ها صحبت کرده و بخش بعدی را به مکانیسم‌های مختلف آن‌ها اختصاص می‌دهیم.

می‌توان این گونه بیان کرد که در عملکرد سوئیچ‌ها، مانوستات یکی از تجهیزاتی است که مکانیسم عملکرد آن بسیار راحت و آسان عمل می‌کند و عملکرد آن به این صورت است که در یک فشار تعیین شده، مدار الکتریکی را روشن یا خاموش می‌کند. در واقع این فشار، نقطه‌ای است که سوئیچ در آن نقطه تنظیم می‌شود. دیافراگم، سیلندر و یا بوردون تیوپ می‌توانند فعال‌کننده‌ی سوئیچ باشند. زمانی که میزان فشار در پرشر سوئیچ، به حد تعیین شده می‌رسد، کنتاکت الکتریکی فعال شده و سیگنال الکتریکی را به محلی که فرمان داده شده است، ارسال می‌شود.

آشنایی با عملکرد سوئیچ‌ها

در ادامه مکانیسم‌های مختلفی که در عملکرد پرشرها وجود دارد را، خدمت شما عزیزان معرفی خواهیم کرد.

با مکانیسم های متفاوت در عملکرد پرشر سوئیچ آشنا شوید

برای آن که پرشرها، عملکرد خود را به کنتاکت الکتریکی منتقل کنندف از مکانیسم‌های مختلفی استفاده می‌شود. سوئیچ فشار همچون مانومتر برای تبدیل کردن فشار به حرکات مکانیکی از المان‌های یکسانی استفاده می‌کند. در واقع اندازه‌گیری فشار توسط سنسور انجام شده و در نهایت به حرکت مکانیکی تبدیل می‌شود. پرشرها، فشار را در سیستم مانیتور کرده و زمانی که فشار به حد تنظیم شده می‌رسد، فرمان الکتریکی صادر می‌شود.

المان فشار یا همان سنسور فشار در پرشر سوئیچ یکی از انواع زیر است:

  • دیافراگمی
  • کپسولی
  • بردونی
  • بیلوزدار
  • پیستونی

اگر سنسور به کار رفته تغییر کند، مشخص است که رنج و دقت فشار در سوئیچ نیز عوض می‌شود.


نحوه‌ی عملکرد پرشرها

کاربرد پرشر سوئیچ ها

سوئیچ‌های فشار در صنایع بسیار زیادی کاربرد دارند که می‌توان به کشاورزی، دریایی، دفاع، Motorsport، پزشکی و غیره اشاره کرد. همچنین پرشرها دارای کاربردهای دیگری هم هستند که در ادامه توضیح می‌دهیم.

  • در وسایل پزشکی و در بیمارستان‌ها بر سطح فشار اکسیژن نظارت می‌شود.
  • بر روی آشپزخانه، فیلترهایی را که مسدود شده‌اند، نشان می‌دهد.
  • جهت فعال‌سازی و زنگ در داخل تجهیزات پزشکی و دستگاه تنفس استفاده می‌شود.
  • در ماشین آلات قهوه و تجهیزات نوشیدن نیز از آن استفاده می‌شود.
  • قابل استفاده در سیستم‌های تصفیه‌ی آکواریوم و ماشین آلات گرد و غبار کشاورزی می‌باشد.
  • پرشر سوئیچ در ماشین آلات نمونه‌برداری DNA و صنایع آب نیز کاربرد دارد.
  • در کمپرسورها، پمپ‌های گاز و بنزین، کنترل شارژ در داخل باتری، در دیگ‌های فشاری و … نیز از آن استفاده می‌شود.

از پرشرها در شرایط عادی جهت کم کردن فشار موجود استفاده می‌شود. همچنین ممکن است در موقعیت‌هایی پیش بیاید که فشار در بالاترین حد خود قرار گرفته باشد و در این شرایط ممکن است که خسارات جانی و مالی به وجود آید. به این منظور به عنوان شیر ایمنی از پرشرها استفاده می‌شود تا فشار را به حد مطلوب خود برساند.

پرشر سوئیچ و کاربردهای آن

همچنین لازم است بدانید که مهم‌ترین کاربرد پرشر سوئیچ ها، محمدود کردن مقادیر فشار می‌باشد. دانستید که سوئیچ‌های فشار کاربرهای بسیار زیادی دارند که مهم‌ترین آن‌ها عبارت اس از: استفاده در پمپ‌های آب، پنل فشار در درب‌های کشویی، فعال کردن آلارم در هواپیما در صورتی که افت فشار داشته باشیم، کمپرسورهای گاز الکترونیکی و غیره اشاره کرد.

چگونگی تنظیم پرشرها و بررسی دقت در آن ها

اکنون که با پرشر سوئیچ، عملکرد و کاربردهای آشنا شده‌اید. در این بخش از مقاله قصد داریم در رابطه با چگونگی تنظیم آن و همچنین چگونگی بررسی دقت در آن، مطالبی را به صورت مختصر خدمت شما عزیزان ارائه دهیم.

جهت تنظیم حساسیت سوئیچ، در برخی از سوئیچ‌های فشار از یک فنر استفاده می‌شود. لازم است بدانید که دقت پرشرها را با کمک این فنر تا مقدار معلومی تنظیم می‌شود. جهت تنظیم در سوئیچ‌های فشار از یک ولوم استفاده شده است و دامنه‌ی عملکرد سوئیچ‌های فشار با استفاده از آن انتخاب شده و تنظیم می‌شود.


دقت در پرشرها

به عنوان مثال اگر رنج سوئیچ پرشر، ۰…۶ بار باشد و ویژگس تنظیم درجه در آن وجود داشته باشد، می‌توان بر روی یکی از درجه‌های ۱، ۲، ۳، ۴، ۵ و یا ۶ فشار را تنظیم نموده تا در آن‌ها در نهایت فشار سوئیچ را پیدا کنیم.

سخن پایانی

در این مقاله تلاش کردیم در مورد پرشر سوئیچ مطالبی کامل و مفید را در اختیار شما عزیزان قرار دهیم. در ابتدای مقاله به معرفی آن پرداختیم و پس از آن که به طور کلی با آن آشنا شدید، انواع آن‌ها را برایتان معرفی کردیم. پس از آن به بررسی عملکرد آن‌ها پرداختیم و با مکانیسم‌های متفاوت در عملکرد آن آشنا شدید. در نهایت کاربردهای پرشرها را به طور کامل و جامع خدمت شما عزیزان توضیح دادیم و دانستید که با وجود کوچک بودن، کارایی‌های بسیار زیادی دارد. امیدواریم با خواندن مطالب کاربردی که در این مقاله آورده شد، با پرشرها آشنا شده باشید و اطلاعات کافی و لازم را در رابطه با عملکردها و کاربردهای آن بدست آورده باشید.

تنظیم پرشر سوئیچ

0 Shares

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.